• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ Робота асистента вчителя

Інклюзивне навчання

Робота асистента вчителя в інклюзивному класі

/Files/images/0000_foto/222.jpg

Інклюзивне навчання — це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно-орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу. З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти інклюзивні освітні заклади повинні адаптувати навчальні програми та плани, методи та форми навчання, використання існуючих ресурсів, партнерство з громадою до індивідуальних потреб дітей з особливими освітніми потребами.

Інклюзивна освіта — це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби усіх учнів, вносячи необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівність можливостей.

Переваги інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами:

Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.

Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.

Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.

Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.

У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.

Переваги інклюзивної освіти для інших дітей:

Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
Діти вчаться співробітництву.
Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.

Переваги інклюзивної освіти для педагогів та фахівців:

Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
В Україні є багато шкіл з інклюзивними класами, де разом з іншими учнями навчаються одна або кілька дітей з особливими освітніми потребами. Тому для роботи в такому класі в школі також з’являється асистент вчителя.

Асистент вчителя – це педагогічний працівник, що призначається на посаду керівником закладу освіти, має педагогічну освіту та забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу. Асистент вчителя, зокрема, зобов’язаний:

- забезпечувати єдність навчання, виховання та розвитку учнів;
-володіти навичками домедичної допомоги дітям;
- дотримуватися принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про дітей у школі;
- допомагати у навчанні не лише дитині з ООП, а усім іншим учням класу;
- брати участь у розбудові інклюзивного навчання разом з іншими вчителями школи;
- може організовувати спільно з учителем освітній процес за допомогою засобів дистанційного навчання;
-забезпечувати комунікацію школи та батьків учнів з особливими освітніми потребами.

Так, головне завдання асистента вчителя – допомагати вчителю навчати дітей з ООП, до того ж, асистент вчителя повинен працювати не лише з однією дитиною, яка має особливі освітні потреби, а й з усім класом або групою. Тобто асистент вчителя та вчитель – це команда, яка має навчитися працювати разом і не конкурувати між собою.

Що повинен вміти асистент вчителя:

-застосовувати професійні знання в практичній діяльності, здійснювати педагогічний супровід дитини з ООП в умовах інклюзивного навчання;
-разом з іншими фахівцями складати та реалізовувати індивідуальну програму розвитку дитини;
-вести спостереження та аналізувати динаміку розвитку учня;
-налагоджувати взаємостосунки між усіма учнями;
-займатись посередницькою діяльністю у сфері виховання та соціальної допомоги.

Обов'язки асистента вчителя

Організаційні:

-допомагає в організації навчання в класі чи групі з інклюзивним навчанням;
-надає допомогу учням/вихованцям з ООС в організації робочого місця;
-проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, здібностей, інтересів та потреб;
-допомагає концентрувати увагу, сприяє самоконтролю учня;
-забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови освітнього процесу та праці;
-веде встановлену педагогічну документацію.

Навчально-розвивальні:

-співпрацюючи з учителем/вихователем, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів;
-здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з ООП, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію;
-сприяє розвитку дітей з ООП, поліпшенню їхнього психоемоційного стану;
-стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань;
-створює освітні ситуації, атмосферу оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.
-Прогностична: на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини приймає участь у розробленні індивідуальної програми розвитку.

Консультативні:

-постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу;
-інформує членів команди супроводу та батьків про досягнення учня.

Асистент вчителя – це людина, яка супроводжує учня не лише у навчальному процесі, але й постійно моніторить стан розвитку дитини, рівень засвоєння знань та інформує про це оточення – батьків, педагогів тощо.

Асистент учителя має бути єдиною командою з вчителем: постійно контактувати між собою, обмінюватися інформацією і намагатися знайти ті підходи, які допоможуть дитині засвоїти навчальний матеріал.


Перелік документів зі створення інклюзивного класу:

1.Клопотання про створення інклюзивного класу до відділу освіти чи управління освіти.
2.Наказ « Про введення посади асистента вчителя».
3.Наказ про створення інклюзивного класу у поточному навчальному році.
4.Наказ про створення команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
5.План роботи команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
6.Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
7.Копії висновку інклюзивно-ресурсного центру.
8.Заява батьків про зарахування дитини на навчання до школи.
9.Індивідуальний розклад корекційно-розвиткових послуг для дитини з ООП на навчальний рік.
10.Посадова інструкція асистента вчителя.
11.Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП.
12.Індивідуальний навчальний план для дитини з ООП.
13.Корекційно-розвиткова програма для дитини з ООП.

/Files/images/Знімок екрана (69).png

/Files/images/02.jpg

/Files/images/03.jpg

/Files/images/04.jpg

/Files/images/05.jpg

/Files/images/06.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 528

Коментарi